Activiteiten
Taal
Toverdrankrecepten bedenken
Laat kinderen zelf toverdrankjes bedenken en beschrijven. Hierbij kunnen ze hun fantasie de vrije loop laten en ingrediënten gebruiken die ze zelf bedenken. Stel duidelijk aan welke eisen deze recepten aan moeten voldoen:
* het recept moet een lijstje bevatten met de ingrediënten en de hoeveelheden die van deze ingrediënten nodig zijn
* er moet een stap-voor-stap-bereidingswijze bij zijn
* het moet duidelijk zijn waar het drankje voor is bedoeld
* het moet een naam hebben
Het recept schrijven de kinderen zo mooi mogelijk op een blaadje of in hun stelschrift. Eventueel kun je ze ook een mooi etiket op zelfklevend papier laten ontwerpen.
Schrijf je eigen tovernaarsverhaal
Groepsopdracht
Op welke Zweinstein afdeling kom jij en wat voor heks of tovenaar wil je worden? Schrijf een verhaal op dit stuk perkament over wat jij als heks of tovenaar zou willen doen!
Benodigdheden: papier/perkament, (kroontjes)pen
Rekenen
Harry Potter werkbladen
Voor individueel werken. Zelf kunnen de kinderen raadsels voor elkaar maken om zo een geheime boodschap te maken.
Voor een klassikale rekenles heb ik een les over Romeinse cijfers gekozen. In het Harry Potter thema moet je de hele tijd puzzels ontrafelen en dat is eigenlijk ook zo met de Romeinse cijfers.
Gymles: Zwerkbal
Benodigdheden: lintjes voor de teams, 2 tennisballen, baskets, 1 stuiterbal, 1 zachte bal.
Verdeel de klas in vier groepen (sorteerhoed). Twee afdelingen spelen tegen elkaar. Geef de spelers een stok, dit is hun bezemsteel. De bezemsteel moeten ze tussen hun benen houden. Dan heb je drie soorten ballen nodig: een softbal ter grootte van een volleybal, dat is de slurk. Neem een bal die zo zacht is dat kinderen deze met één hand kunnen vangen. Verder heb je twee tennisballen nodig , dit zijn de beukers, en een stuiterbal ter grootte van een pingpongbal. Deze laatste is de gouden snaai.
Zet twee korfbalpalen aan weerszijden van het veld of hang de ringen uit als doel. Bepaal de grootte van je veld aan de hand van het aantal kinderen dat meespeelt.
Het team bepaalt in onderling overleg wie de zoeker is, wie de drijvers zijn en wie de jagers zijn. De zoeker is de enige die de gouden snaai mag vangen. De jagers en de zoeker moeten proberen om de slurk in het doel te krijgen. Een doelpunt levert 10 punten op. De drijvers proberen de jagers die willen scoren af te tikken met de tennisbal. Als een jager is getikt mag hij geen doelpoging meer wagen, maar moet de bal afspelen. Jagers en drijvers mogen niet lopen met de bal. Door overspelen moeten ze dus proberen te scoren en te tikken.
Nadat een van de teams heeft gescoord stuitert de leerkracht de snaai in het veld. Dit hoeft niet vlak na het scoren te gebeuren, als er wat tijd tussen zit gaat het spel door en zijn de leerlingen niet zo gefixeerd op de snaai.. Als de snaai in het veld is mag alleen de zoeker van de partij die het doelpunt heeft gemaakt de snaai pakken. De andere spelers mogen met hun bezemsteel proberen de snaai uit het veld te slaan. Pas als de zoeker de snaai heeft gepakt krijgt zijn partij 150 punten extra!
De knutselhoek
Benodigdheden: kleurpotloden
Benodigdheden: rood papier, wit papier, lijm, schaar
Geschiedenis
Dit is een kennis es die gaat over de heksen vervolging. Hier leren de kinderen dat de mensen vroeger geloofden dat er echt heksen leefden en dat ze boosaardig waren.
In deze filmpjes wordt er meer over verteld.
Wisseldrank maken
Wisseldrank maken
Met een paar simpele ingrediënten kun je een toverdrank maken die een groots resultaat oplevert: de wisseldrank. Hiervoor heb je nodig voor elk kind:
* een halve sinaasappel
* een plastic bekertje, doorzichtig
* water
* een theelepel bakpoeder
* een theelepel suiker
* 1 haar van de persoon waarin je wilt veranderen
Elk kind knijpt de sinaasappel uit boven zijn beker. Goed knijpen, alle sap moet eruit. Doe er eenzelfde hoeveelheid water bij en roer dit. Voeg een theelepel bakpoeder toe en roer tot alle poeder is opgelost. Het drankje gaat nu prachtig schuimen! Om er een geluksdrankje van te maken zijn de suikerkorrels nodig. Roer deze erdoor onder het zeggen van een spreuk die de kinderen zelf hebben bedacht. Tot slot doe je de haar erin en misschien werkt je drank wel.
Hierna kun je de kinderen nog zelf laten experimenteren met spullen die je hebt meegebracht, zoals sla-olie, koffie, diverse kleuren ranja, zout, kruiden, meel, kokos e.d.
Techniek
Een leuke opdracht voor de kinderen.. Wie kan een mooi huis voor Hagrid de halfreus maken? Of wie kan 1 van de mooiste torens van Zweinstein bouwen? De kinderen mogen hiervoor LEGO(technic) gebruiken.
Je kunt de leerlingen ook gebouwen laten maken met suikerklontjes en ranja siroop.
Spel
De weerwolven van Wakkerdam.
Ik heb dit spel gekozen, omdat het mysterieus en spannend is net zoals de Harry Potter boeken. In de boeken en het spel komen weerwolven en heksen voor.
Het bordspel Weerwolven van Wakkerdam is geschikt voor minimaal 8 deelnemers. Bij dit spel draait het allemaal op de aardige burgers en de kwaadaardige weerwolven, maar hoe kan jij een weerwolf nu eigenlijk herkennen? Het doel is om de weerwolven te ontmaskeren en tegen te gaan. Elke deelnemer zal een andere rol hebben bij dit spel, bijvoorbeeld een burger, een weerwolf, een heks, meisje of jager. Na elke ronde zal er overgelegd worden welke weerwolf er geëlimineerd zal worden, echter zitten de weerwolven ook bij vergadering.